La taxa d’escombraries es modifica aquest 2025 per adaptar-se a la normativa europea
- Detalls
- Publicat el Divendres, 02 Mai 2025 07:34
Des de l’Ajuntament, estem treballant en diferents mesures per tal de millorar i optimitzar el reciclatge.
Us informem sobre les novetats que afectaran la taxa d’escombraries aquest any 2025, amb l’increment de la taxa de residus que imposa l’Agència de Residus de Catalunya i amb l’entrada en vigor de la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular. Aquesta normativa, impulsada per la Unió Europea i aplicada a nivell estatal, obliga els ajuntaments a ajustar el sistema de recaptació de la taxa d’escombraries per cobrir el cost total del servei de recollida i tractament de residus.
Els anys anteriors, el rebut que pagaven els contribuents no cobria el cost complet del servei de recollida de residus i l’Ajuntament n’assumia la diferència. A partir del 2025, però, la llei exigeix que la taxa d’escombraries dels contribuents cobreixi el cost complet del servei, cosa que implicarà un augment dels imports dels rebuts.
Quin cost té el servei d’escombraries?
L'any 2023 el cost total de la gestió de residus al nostre municipi va ser de 182.023,93 euros. D'aquesta quantitat els contribuents només finançaven 84.159,50 € (46,23%). La resta, fins ara finançada per l’Ajuntament, haurà de ser incorporada, a partir de l’any 2025, a la taxa a càrrec del contribuent.
Quins imports es preveuen per al 2025?
L'Ordenança Fiscal de la Taxa de recollida d’escombraries estableix aquestes tarifes:
Concepte | Taxa/any |
Habitatges | 245,00 |
Comerços | 450,00 |
Supermercats | 700,00 |
Habitatges d'ús turístic | 550,00 |
Hotels | 1.250,00 |
Bars | 400,00 |
Bars-restaurants | 650,00 |
Indústries | 800,00 |
Tallers | 450,00 |
Activitats no classificades | 400,00 |
Per què el cost del servei d’escombraries és tan elevat?
Gran part del cost es deu a la gestió dels residus no reciclats (fracció rebuig), que acaben al contenidor gris i que, l'any 2023, per exemple, ha sumat al nostre municipi, un total de 755,26 tones.
Si no es realitza una correcta separació de residus, cada tona que es destina al contenidor gris té un cost del servei molt superior al de reciclar correctament, ja que els residus orgànics, vidre, envasos i paper no estan subjectes a les taxes d’abocador.
Els costos finals del rebut depenen, a més del preu de recollida, transport i tractament, de la qualitat del reciclatge. Un reciclatge insuficient encareix, doncs, el servei. És molt important, per tant, que tots els veïns/nes fem un esforç per separar correctament els residus i evitar que la taxa augmenti més del necessari.
Quines mesures de millora s’estan duent a terme des de l’Ajuntament?
Des de l'Ajuntament, estem treballant en diferents mesures per tal de millorar i optimitzar el reciclatge, entre d’altres:
- Estudi sobre la viabilitat d’implantar un sistema porta a porta a través del Consell Comarcal de l'Alt Empordà.
- Millora i optimització de les àrees d’aportació de residus, mitjançant la compra de nous contenidors.
- Control d'accés i actuacions de millora de la deixalleria municipal.
- Campanyes d’informació i sensibilització sobre la importància de reciclar en termes d’estalvi econòmic i de protecció del medi ambient.
Avís Legal / Política de privacitat / Política de cookies / Preferències de cookies / Registre d’Activitats de Tractament